Oplossingsgericht Werken met Supportgroep

Wat houdt de training in:

Een tweedaagse training oplossingsgericht werken met de supportgroep (relatienetwerken). Deze training is een aanvulling op de basistraining oplossingsgericht werken.

*Kennis van het oplossingsgericht werken is vereist.

De training wordt gegeven door een deskundige en enthousiaste trainer gegeven met veel ervaring in het werken met supportgroepen. Support is overal inzetbaar en geschikt voor iedereen die met cliënten, teams of organisaties werkt.
Er is veel ruimte om te oefenen met eigen praktijk situaties en het leren van gerichte vaardigheden. De training is praktisch, met aandacht voor zowel de theorie van hoe je netwerken inzet als ook live demonstraties .

  • De training sluit aan bij de dagelijkse praktijk.
  • Werken in kleine groepen, max.20 deelnemers.
  • Deelnemers krijgen thuisopdrachten mee.

Wat is support?

Cliënten, teams en organisaties die een doel willen bereiken om een positieve verandering te bewerkstelligen hebben hun sociale netwerk nodig om dit te kunnen bereiken. Iedereen leeft in een context, oftewel een relatienetwerk. Dit netwerk inschakelen voor het behalen van positieve doelen en verbetering is een sterk middel om de verbeteringen te borgen, sneller succes te behalen en versterkt de samenwerking.

Het oplossingsgericht werken is gebaseerd op de filosofie van samenwerking waarin andere mensen een cruciale ondersteunende rol spelen om doelen te bereiken. Doelen bereiken wordt gezien als een gezamenlijke inspanning, waarin anderen op vele manieren belangrijk zijn. Vaak krijg je steun van belangrijke anderen door dat zij hun afkeuring, kritiek, mening, oordeel of veroordeling geven. Om die redenen kan het een negatieve uitwerking hebben op je project. Om er voor te zorgen dat cliënten, teams en organisaties maximale steun van hun netwerk krijgen moedigen we hen aan bij het oplossingsgericht werken om anderen over het project te vertellen en belangrijke personen uit te nodigen om als supporter op te treden.

Wat leer je?

  • Je leert om samen met cliënten en met de cliënt in de stoel van regisseur.
  • Hoe je goede support inzet.
  • Hoe je sturing geeft aan het opzetten van een supportgroep.
  • Je leert hoe je de supportgroep kunt ondersteunen.
  • Je leert het proces te ondersteunen en samen te werken met andere hulpverleners.
  • Je leert hoe je mandaat verwerft van je cliënt en van andere partijen.

Accreditatie: SKJ: CRKBO; Registerplein

Interessant? Schrijf je ook in!
Klanten aan het woord
  • Lesstof
  • Interactie
  • Humor

Samenvatting

Ik heb veel trainingen bezocht, deze is de beste die ik ooit heb gehad. Ik ben voor het eerst echt geïnspireerd!

5.0
Beoordeling 0 (0 reviews)

Geef ook je review

Sending