Gedragsproblemen

Kinderen met gedragsproblemen worden door de omgeving regelmatig als moeilijk of lastig ervaren. Hun gedrag verontrust ouders en leerkrachten. Die voelen zich daardoor onzeker en weten soms niet meer hoe ze hen moeten aanpakken. Mist je kind de vaardigheden om zijn gedrag te veranderen? Lukt het je maar niet om hem weer te kalmeren? Zitten jullie keer op keer gevangen in een situatie waarin niemand kan winnen?

Kinderen laten met hun gedrag altijd iets zien. Samen met de coach of therapeut van het COW, werken ouders én kinderen aan het doorbreken van de negatieve cyclus en het versterken van elkaars krachtbronnen.

Enkele voorbeelden van gedragsproblemen die ouders of leerkrachten noemen:

  • Agressief gedrag
  • Druk gedrag of ADHD
  • Te angstig gedrag
  • Te weinig weerbaar of assertief gedrag

 

Gedragsproblemen van een kinderen  of pubers, zijn altijd gedragingen die zichtbaar worden in een bepaalde context en passen bij een bepaalde leeftijd. Het is ook altijd gedrag dat beoordeeld wordt door anderen in de omgeving van het kind. De context, de anderen in de omgeving van het kind, vormen dan ook de potentiële hulpbron voor de verandering van dit gedrag. Weinig tijd wordt besteed aan het zoeken naar de oorspronkelijke oorzaak van het probleem. In plaats daarvan concentreren we ons op dat wat het kind moet leren. Gesprekken over gedragsproblemen, maken plaats voor gesprekken waarin het gewenste gedrag en de gewenste situatie centraal staan. Een dergelijke benadering werkt niet alleen positief voor het kind, maar heeft tegelijkertijd een positief effect op de omgeving waarin het kind opgroeit (zie ook: Kids’ Skills en Mission Possible).